Sporo klientów utożsamia badania techniczne z przeglądem okresowym. Czym się różnią
obie czynności i jak się je wykonuje? Między jedną a drugą czynnością istnieje zasadnicza różnica. Badaniem technicznym
nazywamy obowiązkowe badanie sprawności naszego pojazdu, które przeprowadza się w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Jest to niezbędna czynność, dzięki której samochód w ogóle może być dopuszczony do ruchu drogowego. Przegląd okresowy natomiast to wizyta w serwisie samochodowym (najczęściej ASO), którą zaleca producent. Ma ona na celu sprawdzenie stanu technicznego naszego pojazdu, jak również okresową wymianę części eksploatacyjnych.
Badania techniczne
Od pozytywnego przejścia badania technicznego zależne będzie to, czy samochód osobowy, jak i ciężarowy, motocykl czy ciągnik rolniczy zostaną dopuszczone do ruchu drogowego. Jedynie samochody fabrycznie nowe, posiadające homologację, są z tego obowiązku zwolnione. W przypadku takich samochodów, pierwsze badanie trzeba będzie wykonać dopiero po upływie trzech lat od momentu pierwszej rejestracji, następne po dwóch latach i kolejne nie później niż rok od dnia poprzedniego badania.
Zakres badania technicznego
Określa się go dla poszczególnych typów pojazdów w polskim prawie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.
Oto czynności przewidziane dla samochodów osobowych:
– identyfikacja pojazdu – sprawdzany jest numeru VIN i jego zgodność z dowodem rejestracyjnym
– sprawdzane jest dodatkowe wyposażenie – np. auta z instalacją LPG, lub CNG podlegają dodatkowym regulacjom
– sprawdzany jest stan i poprawność działania:
– ogumienia (sprawdza się głębokość bieżnika, równomierność zużycia)
– oświetlenia (sprawdza się auto pod kątem uszkodzenia lamp, jak i ocenia się prawidłowość działania i ustawienia – regulacja na miejscu)
– hamulców (bada się siłę i równomierność hamowania, działanie hamulca
pomocniczego)
– układu kierowniczego (ocenia się luz, zużycie drążków kierowniczych)
– zawieszenia (sprawdza się luzy elementów metalowo-gumowych)
– nadwozia (ocenia się stan szyb i elementów nośnych – ramy, lub progów)
– układu wydechowego (sprawdza się stan, ewentualnie głośność)
– silnika (bada się samochód pod kątem wycieku oleju, pomiaru emisji szkodliwych związków i ich zgodności z obowiązującą normą)
– elementów bezpieczeństwa (sprawdza się obecność i działanie pasów bezpieczeństwa)
– sprawdzenie obecności obowiązkowego wyposażenia (takich, jak trójkąt ostrzegawczy, gaśnica).
Dopuszczenie auta do ruchu drogowego jest zależne od pozytywnego przejścia badania technicznego. Gdy otrzymana zostaje negatywna decyzja, Stacja Kontroli zatrzymuje dowód rejestracyjny, a my w czasie, gdy będziemy posługiwać się tymczasowym dokumentem, będziemy mieć 14 dni na wyeliminowanie usterki. Za takie podstawowe badanie techniczne zapłacimy 100 zł. W przypadku aut z LPG/CNG cena wyniesie 162 zł. Gdy zatrzymany zostanie dowód, kolejna kontrola będzie dotyczyła jedynie tych podzespołów, które wpłynęły na pozytywną decyzję.
Bez względu na to, jaka jest data ostatniego badania, samochody, które sprowadza się do Polski, a które zostają wyrejestrowane za granicą, muszą przejść ponowne badanie techniczne rozszerzone, by mogły zostać zarejestrowane w naszym kraju. Jeśli samochód, który sprowadzamy, nie był wyrejestrowany w kraju, z którego pochodzi, to wykonanie badania technicznego nie jest konieczne w czasie obowiązywania badania, które się wykonuje za granicą.
Oddzielne regulacje odnośnie badań technicznych obowiązują samochody specjalne, w tym np. taksówki. Przegląd okresowy Jest to czynność okresowa, którą określa producent samochodu. Jej celem jest wymiana części oraz płynów eksploatacyjnych. To, jak często należy wykonać przegląd, jest zależne od wersji silnikowej oraz modelu. Obecnie często o przeglądzie przypomina komputer pokładowy, który określa kiedy należy dokonać wizyty w serwisie na podstawie warunków eksploatacji. Nie ma się jednak czym martwić, ponieważ celem komputerów nie jest skracanie okresów międzyprzeglądowych, lecz ich wydłużanie. Np. w zależności od stylu jazdy, wymiany oleju trzeba będzie dokonać co 10 tys. km lub co 30 tys. km. W skład podstawowego przeglądu wchodzą: wymiana oleju silnikowego oraz filtra oleju.
Zależnie od tego, jaka jest firma i jaki model samochodu, a także jaki przebieg, przegląd może obejmować inne czynności np.:
– wymianę filtra powietrza
– wymianę płynu chłodniczego
– wymianę płynu hamulcowego
– wymianę świec (silniki benzynowe)
– uzupełnienie płynu katalitycznego w autach z filtrem cząstek stałych (silniki wysokoprężne)
– wymianę rozrządu
– sprawdzenie stanu zawieszenia
– sprawdzenie stanu układu hamulcowego
– sprawdzenie stanu układu kierowniczego
– sprawdzenie stanu układu wydechowego
– diagnostykę komputerową
– sprawdzenie prawidłowego ciśnienia w oponach
Ceny przeglądów są uzależnione od wielu czynników, np. od zakresu (ilości wymienianych płynów i części), marki oraz od lokalizacji. Aby klienci wiedzieli ile będą ich kosztować kolejne przeglądy, zwykle ceny są zryczałtowane. Nie ma obowiązku wykonywania przeglądu okresowego, na pewno nie będziemy do niego zmuszeni, jednak należy go zrobić, jeśli zależy nam na gwarancji producenta. Część elementów jest objęta nawet 10-letnią gwarancją, np. Honda daje taką gwarancję na niektóre elementy zawieszenia. Regularny przegląd nie jest jedyną zaletą, jaką mamy dzięki regularnym przeglądom. Samochód, który serwisuje się w prawidłowy sposób nie ulega częstym awariom, a jego wartość na rynku samochodów używanych rośnie.

Firma Hel SC

.

Stacja Kontroli Pojazdów Częstochowa

ul. Wały Dwernickiego 167/171
tel.        34 368-36-06
 
Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek:  8:00 - 20:00
sobota:                           8:00 - 14:00
MAPA DOJAZDU DO STACJI HEL