Przeglądy Rejestracyjne Częstochowa

Dla wielu kierowców przegląd rejestracyjny jest jedynie zwykłą formalnością. Jeśli jednak zależy nam na bezproblemowym uzyskaniu pieczątki w dowodzie rejestracyjnym, warto się zdecydować stosunkowo wcześniej na przegląd oraz właściwie się do niego przygotować.

Kolejna ważna kwestia przed kontrolą, to sprawdzenie podstawowych wymogów stanu technicznego, czyli klaksonu, żarówek oraz oświetlenia zewnętrznego, ponieważ czasem nawet małe mankamenty mogą sprawić, że pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu drogowego. Zastanówmy się także, czy nie brakuje nam podstawowego wyposażenia, które musimy posiadać zgodnie z przepisami. W czasie przeglądu diagnosta sprawdzi mnóstwo elementów, jednak niektóre z nich można sprawdzić samemu. Końcowa cena przeglądu będzie uzależniona od przeznaczenia, rodzaju oraz wyposażenia pojazdu. Koszt przeglądu samochodu osobowego to 99 zł, natomiast w przypadku pojazdu z instalacją gazową wynosi on 162 zł.

Jeżeli diagnosta uzna, że stan naszego samochodu nie jest najlepszy, wówczas stacja wyda nam wydruk z listą elementów, które będziemy musieli naprawić albo uzupełnić, żebyśmy mogli dostać pieczątkę. Nie zapomnijmy o tym, że jeśli będziemy jeździć samochodem, który nie ma ważnego przeglądu możemy narazić się na poważne konsekwencje, począwszy od tych najistotniejszych, które wiążą się z bezpieczeństwem po te, które określi ustawodawca.

Jeśli nasz przegląd będzie nieważny, możemy narazić się na skutki w postaci odebrania dowodu oraz skierowania auta do najbliższej stacji diagnostycznej. Możemy także dostać nakaz odholowania samochodu. Czasem możemy napotkać problemy z polisą OC, a zależnie od tego, jakie mamy warunki umowy, swoją ważność może stracić polisa AC.

Podsumowując, zanim zdecydujemy się zawieść samochód do stacji kontroli pojazdów, warto najpierw udać się do warsztatu samochodowego.

Wielu kierowców uważa, że przegląd okresowy polega jedynie na wymianie oleju. Klienci warsztatów bardzo często nie przykładają dużej wagi do kontroli swoich pojazdów.

Kontrolowanie samochodu w sposób szczegółowy i w odpowiednim terminie ma wpływ zarówno na jego żywotność, jak i na nasze bezpieczeństwo.

W skład kompleksowego przeglądu okresowego wchodzą: kontrola kluczowych elementów pojazdu, a także wymiana materiałów eksploatacyjnych. Doby serwis samochodowy charakteryzuje się tym, że przegląd składa się z kilkunastu do nawet kilkudziesięciu punktów kontrolnych.

Do najważniejszych zadań należą: wymiana oleju, a także filtra oleju silnikowego, wymiana filtra powietrza, kontrola układu hamulcowego, kierowniczego oraz zawieszenia, układu wydechowego, oświetlenia, ogumienia, jak również instalacji elektrycznej.

To, jak często będziemy musieli dokonywać przeglądu i jaki będzie jego zakres, zależy od tego ile będziemy mieć przejechanych kilometrów, a także od wieku naszego samochodu, jego modelu. Przerwa między jednym przeglądem a drugim najczęściej wynosi od 10 do 30 tys. kilometrów przebiegu. Jeśli natomiast przebieg nie zostanie osiągnięty, wówczas przegląd wykonuje się raz do roku. Są modele samochodów, w przypadku których czas oraz przebieg pomiędzy kolejnymi przeglądami wyznaczane są przez komputer pokładowy na podstawie warunków eksploatacji, jak i stylu jazdy użytkownika. W takich przypadkach o konieczności zrobienia przeglądu informuje powiadomienie pojawiające się na desce rozdzielczej. Należy wówczas pamiętać o stosowaniu się do wytycznych producenta samochodu. W przypadku samochodu sprawdza się to samo powiedzenie, które dotyczy zdrowia – lepiej zapobiegać niż leczyć.

Na żywotność silnika spalinowego składa się wiele czynników, np. warunki eksploatacji, styl jazdy, regularne serwisowanie, świadomość techniczna użytkownika i jego sama konstrukcja. Najważniejszy jest jednak odpowiedni dobór oleju.

Kiedy będziemy wybierać olej silnikowy, powinniśmy wziąć pod uwagę klasyfikację, która będzie określała parametry lepkościowe. Oznacza się je symbolami tj. 15W40, 10W40, 5W30 zgodnie z normą SAE. Bardzo ważne, abyśmy się stosowali do zaleceń, jakie daje producent, gdyż do każdego samochodu należy wlać specjalnie dedykowany do danego silnika olej, który często określa dodatkowa specyfikacja. Pamiętajmy, że nie można wlewać do silnika oleju innego, niż zaleca producent. Jeśli nie będziemy się do tego stosować, możemy uszkodzić jednostkę napędową, jak również elementy układu oczyszczania spalin, czyli filtr stałych cząstek oraz katalizator. Nie jest oczywiście powiedziane, że możemy kupić olej danego producenta. Można np. mieszać oleje różnych marek, pod warunkiem jednak, że będą one posiadały identyczne parametry.

Warto także pamiętać, że obecnie dla silników nie jest stosowana metoda zmieniania oleju na produkt mający większą lepkość wówczas, gdy rośnie przebieg pojazdu. Ważne jest to, aby bez względu na stan licznika i wiek samochodu stosować typ oleju, który jest wymagany od nowości przez producenta. Jeśli zauważymy, że silnik zużywa więcej oleju niż zakłada to producent, wówczas jest o znak, że wymagana jest naprawa lub remont.

Zwróćmy uwagę na to, że oleje o takiej samej klasyfikacji lepkościowej (zazwyczaj 5W30) mogą posiadać różne dodatkowe parametry, jak. np. niskopopiołowość, jest to tak zwana „Low SPAS” lub współczynnik HTHS. W istotny sposób wpływają one na żywotność silnika i należy zwracać na nie uwagę podczas doboru oleju.

Nie zapomnijmy też o tym, że poziom oleju musi być kontrolowany co najmniej raz w miesiącu, a wymieniać go należy zgodnie z zaleceniami producenta – nie rzadziej niż raz w roku.

Dosyć często ignoruje się ważny parametr w samochodzie, jakim jest prawidłowo ustawiona geometria. To pojęcie wiąże się z geometrią zawieszenia oraz zbieżnością kół.

Najprościej mówiąc geometrią zawieszenia nazywamy zestaw parametrów definiujący ruch koła oraz jego położenie w czasie jazdy. To ona właśnie wpływa na stabilność samochodu i na jego kierowalność.

Pamiętajmy o tym, że parametr zbieżności kół to jedno z wielu możliwych ustawień zawieszenia pojazdu, które nazywane jest geometrią. Oprócz zbieżności, która jest ustawiana praktycznie w każdym pojeździe i związana jest z kołami przednimi kierowanymi, pozostałe nastawy parametrów takich, jak: kąty pochylenia kół (PK) przednich i tylnych, zbieżność kół tylnych lub kąty wyprzedzania sworzni zwrotnicy (WSZ), nie w każdym przypadku podlegają regulacji. To, jakie parametry mogą być regulowane w naszym aucie, jest uzależnione i określone przez producenta i jest sprawą konstrukcyjną. Zwykle przyjmuje się zasadę, że tym więcej parametrów jest do regulacji, im bardziej skomplikowane i zaawansowane jest zawieszenie. Wpływa to także na cenę, dlatego możemy się spotkać z dużym zróżnicowaniem cennika na takie usługi.

Bezpieczeństwo jazdy, prowadzenie pojazdu, zużycie ogumienia oraz zużycie paliwa jest zależne od prawidłowego ustawienia geometrii kół pojazdu. W przypadku zbieżności lub źle ustawionej geometrii może dojść do ściągania pojazdu w trakcie jazdy na wprost lub do niekontrolowanego zachowania samochodu w trakcie manewrów na drodze. To bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Doskonałym przykładem na niewłaściwie ustawioną geometrię jest ścinanie bieżnika opon osi przedniej po wewnętrznej stronie. W takiej sytuacji, gdy geometria jest niewłaściwie ustawiona, konieczna będzie wcześniejsza wymiana opon na nowe, co właściciela narazi na niepotrzebne i niemałe koszty. Oprócz przyspieszonego zużycia opon, równocześnie zwiększy się zużycie paliwa (choć nie będzie to tak widoczne). Można dostrzec wówczas stawianie większego oporu toczenia przez samochód, a to w konsekwencji wpływa na obciążenie silnika.

Zachowanie pełnej kierowalności pojazdu przy różnych warunkach, jak również bezpieczeństwo oraz komfort jazdy zapewnią prawidłowe wartości wszystkich kątów. Osiągalne jest to dzięki kontroli z możliwą korektą geometrii, które wykonuje się okresowo przy każdorazowej ingerencji w zawieszenie pojazdu.

Geometrie pasywne (np. 3 D), które wykorzystują technologię trójwymiarową, dają możliwość praktycznie natychmiastowego pomiaru, zachowując przy tym dużą dokładność. W odróżnieniu od innych, nie są one czułe na odchylenia posadzki (lub dźwignika) od poziomu. Serwisy Feu Vert posiadają najnowocześniejsze urządzenia pomagające w ustawieniu geometrii, które pracują w technologii 3D. W ten oto sposób można łatwo, szybko i precyzyjnie ustawić geometrię, a do tego dzięki wykwalifikowanemu personelowi można poznać dokładnie wszystkie techniczne niuanse.

Przynajmniej raz w roku powinniśmy skontrolować geometrię i ewentualne ustawienie. Najlepszym momentem na zlecenie kontroli ustawienia geometrii jest sezonowa wymiana opon.

Firma Hel SC

.

Stacja Kontroli Pojazdów Częstochowa

ul. Wały Dwernickiego 167/171
tel.        34 368-36-06
 
Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek:  8:00 - 20:00
sobota:                           8:00 - 14:00
MAPA DOJAZDU DO STACJI HEL